آهن آنلاین
خرید و فروش اقساطی میلگرد با چک

خرید و فروش اقساطی میلگرد با چک

یک‌شنبه 24 مهر 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه

نوسان‌های بازار و درصد بالای تورم، قدرت خرید مقاطع فولادی پروژه‌های ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد. در بعضی مواقع، برآورد بودجه پیمانکار، بخاطر تورم با هزینه‌ واقعی که باید برای خرید محصولات مورد نیاز بپردازد، تفاوت زیادی دارد؛ در نتیجه پیمانکار یا مجبور می‌شود پروژه را متوقف کند یا به‌دنبال راه دیگری برای تأمین کالاها باشد. توقف پروژه، علاوه بر پیمانکار، به مشتریان و تولیدکنندگان هم آسیب می‌رساند؛ به‌همین‌دلیل، بعضی از عرضه‌کنندگان مقاطع فولادی امکان خرید اقساطی میلگرد را فراهم کرده‌اند. در این مقاله به بررسی پرداخت اقساطی هزینه میلگرد و فروش آن با چک می‌پردازیم.

چرا میلگرد قسطی بخریم؟

خرید میلگرد به صورت قسطی، به شما کمک می‌کند بهای محصول را به صورت بلندمدت بپردازید؛ در نتیجه می‌توانید کار ساخت و ساز را با کالایی که از کارخانه دریافت می‌کنید، به پایان برسانید و بعد از دریافت پول از مشتریان، هزینه مقاطعی چون میلگرد را بپردازید. با این روش هم پروژه شما به پایان می‌رسد و هم محصولات تولیدکنندگان به فروش می‌رود.

شرایط خرید میلگرد به صورت اقساطی

شرایط خرید اقساطی میلگرد، به کارخانه یا بنگاهی که این خدمات را ارائه می‌دهد، بستگی دارد؛ بعضی از مراکز بخشی از هزینه را به عنوان پیش پرداخت دریافت می‌کنند و برای مابقی، با خریدار قرارداد می‌بندند. آن‌ها ممکن است برای تضمین اجرای قرارداد، از خریدار چک یا سفته هم دریافت کنند.

 

برای خرید قسطی میلگرد می توانید آن را به صورت چکی خریداری کنید.

 

بعضی از بنگاه‌هایی که خدمات فروش حضوری ارائه می‌دهند، از خریدار به اندازه قیمت میلگرد، چک دریافت می‌کنند و چیزی به عنوان پیش پرداخت ندارند؛ در این حالت خریداران باید شرایط مجموعه‌های مختلف را بررسی کنند تا متوجه شوند معامله با کدامیک به نفعشان است.

۲ روش خرید قسطی میلگرد

دو مورد از متداول‌ترین روش‌های خرید قسطی میلگرد، استفاده از چک یا اعتبار اسنادی بانکی است که در ادامه هرکدام را توضیح می‌دهیم:

میلگرد چکی

فروشندگانی که امکان فروش با چک‌های معتبر بانکی را فراهم می‌کنند، شرایط متفاوتی دارند و ممکن است مدارک مختلفی برای تضمین نقد شدن چک از شما دریافت کنند. بعد از ارائه این مدارک، شما می‌توانید با فروشنده قرارداد ببندید، در صورت نیاز بخشی از هزینه را به عنوان پیش پرداخت بپردازید و سپس میلگرد مورد نیازتان را از انبار تحویل بگیرید.

در قرارداد خرید و فروش محصولات به صورت چکی، باید جزئیات مختلفی چون تاریخ نقد شدن همه چک‌ها، شرایط فسخ و میزان جریمه‌ای که برای دیرکرد در نظر گرفته می‌شود را مشخص کنید.

میلگرد اعتباری

در این روش، یک یا دو بانک به‌عنوان واسطه معتمد بین خریدار و فروشنده حضور دارند. در این روش، ابتدا خریدار مدارک مورد نیاز برای دریافت اسناد اعتبار بانکی را تهیه می‌کند و به بانک ارائه می‌دهد؛ سپس بانک، سند اعتباری (LC) را صادر می‌کند و به فروشنده می‌فرستد. این سند، بدین معنی است که بانک تضمین می‌کند خریدار در مدت مشخص، هزینه محصولات را بپردازد و اگر چنین نشود، بانک خسارت فروشنده را جبران خواهد کرد.

بعضی از فروشندگان برای اطمینان بیشتر، LC دریافتی را به بانک خودشان ارائه می‌دهند و از آن تاییدیه می‌گیرند؛ بعد از تایید بانک دوم، قرارداد نهایی می‌شود و خریدار اجناس را تحویل می‌گیرد، در موعد قرارداد هم هزینه‌ را به بانک می‌پردازد و بانک آن را به حساب فروشنده انتقال می‌دهد. خرید و فروش میلگرد اعتباری به روش LC نیز مزایای مخصوص به خود را دارد.

شرکت های ارائه دهنده میلگرد به صورت اقساطی

بعضی از شرکت‌ها و کارخانه‌های معتبر در سراسر کشور، شرایط خرید میلگرد به صورت اقساطی را برای فعالان این حوزه فراهم کرده‌اند؛ این شرکت‌ها در شهرهای مختلف ایران فعالیت دارند و می‌توانند محصولات کارخانه‌های مختلف را به صورت قسطی به خریداران ارائه بدهند. اگر قصد دارید هزینه مقاطع فولادی مورد نیازتان مانند میلگرد را به‌صورت قسطی بپردازید، باید از بنگاه‌های مختلف بپرسید که آیا این خدمات را به شما ارائه می‌دهند یا خیر و اگر ارائه می‌دهند، چه شرایطی برای انجام این کار دارند.

مراحل خرید میلگرد با چک

برای خرید و فروش میلگرد چکی، گام‌های زیر را لازم است طی کنید:

  • دریافت چک صیادی از بانک
  • فراهم کردن مدارک مورد نیازی که برای تضمین اعتبار چک از سوی فروشنده تعیین شده
  • ارائه اسناد و چک‌های صیادی با تاریخ مشخص به فروشنده
  • انعقاد قرارداد فروش میلگرد با تمام جزئیات مربوط به معامله و امضای آن توسط طرفین معامله
  • دریافت محصولات مورد نیاز از انبار فروشنده
  • وصول چک‌ها در زمان‌ مقرر

مزایای خرید میلگرد قسطی

این روش هم برای خریدار و هم برای فروشنده مزیت‌های بسیاری دارد؛ پیمانکاران با پرداخت قسطی می‌توانند از آسیب‌هایی که نوسان‌های قیمت میلگرد و تورم به پروژه‌شان وارد می‌کند و احتمال توقف آن را افزایش می‌دهد، پیشگیری کنند. آن‌ها می‌توانند هزینه محصولات را به صورت طولانی‌مدت و در مبالغ سبک‌تر بپردازند؛ در نتیجه کم‌تر تحت فشار قرار خواهند داشت.

 

خرید و فروش اقساطی میلگرد مزایای زیادی هم برای خریدار و هم فروشنده دارد.

 

تولیدکنندگان نیز می‌توانند محصولاتشان را به‌صورت منظم بفروشند و چیزی در انبار انباشته نمی‌کنند؛ سود حاصل از فروش اقساطی هم آن‌ها را از تورم و کاهش ارزش پول مصون نگه می‌دارد.

قرارداد فروش اقساطی میلگرد و نحوه پرداخت

همانطورکه گفتیم، تمام جزئیات معامله باید در قرارداد مشخص باشد؛ این جزئیات عبارت است از:

  • تاریخ عقد قرارداد
  • مبلغ و تاریخ چک‌های ارائه شده
  • شرح اسناد دریافتی از مشتری که به قرارداد پیوست می‌شود
  • شرح قرارداد
  • سود فروشنده (معمولا سود فروش میلگرد ۲۱ درصد تعیین می‌شود)
  • تاریخ پرداخت اقساط (معمولا مبلغ طی ۶ تا ۱۲ ماه پرداخت می‌شود، اما بعضی از فروشندگان می‌توانند زمان بازپرداخت را بیشتر از ۱۲ ماه در نظر بگیرند)
  • شرایط فسخ قرارداد

سخن پایانی

در این مقاله، شرایط کلی خرید اقساطی میلگرد و نحوه خرید آن به صورت چکی را مورد بررسی قرار دادیم. بسیاری از پیمانکاران و حتی صادرکنندگان از این شرایط استفاده می‌کنند تا هزینه محصولات خریداری شده را به صورت بلندمدت بپردازند و از این طریق گردش مالی ایجاد کنند.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.